آخرین اخبار
کد مطلب: 125158
4 پيام مهم رهبري براي دولت دوازدهم/ لزوم توجه جدي دولت به " اقتصاد و معيشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگويان"
تاریخ انتشار : 1396/05/23 09:31:27
نمایش : 2643
" اقتصاد و معيشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگويان" چهار محور مهمي است که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري حسن روحاني بر آن تاکيد داشتند و البته مي‌توان اين تاکيد رهبري را ناشي از خلاء دولت يازدهم در اين حوزه‌ها دانست.
 به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از راه دانا؛ مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري حسن روحاني توسط رهبر معظم انقلاب روز پنجشنبه 12 مرداد ماه در حسينه امام خميني(ره) برگزار شد؛ فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين مراسم حاوي چهار پيام مهم در حوزه‌‌هاي " اقتصاد و معيشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگويان" براي دولتمردان و حاميان دولت حسن روحاني بود.

گزارش‌هاي مرکز آمار درباره تعداد بيکاران حکايت از آن دارد که تا زمستان سال 95 يعني پس از گذشت حدود 3.5 سال از عمر دولت حسن روحاني، 635 هزار نفر بر شمار بيکاران کشور افزوده شده است.

در ابتداي دولت يازدهم در تابستان سال 392 بالغ بر 2 ميليون و 563 هزار بيکار در کشور وجود داشت که اين رقم در زمستان سال 95 به 3 ميليون و 198 هزار نفر افزايش پيدا کرده است.

 

مسئله اقتصاد، اشتغال و حمايت از توليدات داخلي چند سالي است که تبديل به يکي از دغدغه‌هاي اصلي رهبر معظم انقلاب شده و افزايش بي‌سابقه رکود در بازار، رشد فزاينده بيکاري در دولت يازدهم و کاهش اشتغال‌زايي در دولت حسن روحاني و بيکاري بيش از 5 ميليون جوان ايراني -بر اساس آمارهاي غير رسمي- و بيکاري 3 ميليون جوان – بر اساس آمارهاي رسمي- موجب شده تا مسئله "اقتصاد" و "معيشت" به يکي از مطالبات اصلي مردم و رهبر معظم انقلاب از دولت دوازدهم تبديل شود و رهبري اين موضوع را به عنوان يکي از مهم‌ترين محورهاي سخنراني خود در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري انتخاب کنند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري حسن روحاني با بيان اينکه سه جهت‌گيري عمده را براي اداره دولت دوازدهم به رئيس جمهوري توصيه مي‌کنند فرمودند: "جهت‌گيريِ اوّل، پرداختن به مشکلات مردم -امروز در درجه‌ي اوّل، مشکلات اقتصادي و معيشتي- است؛ اين کارِ اوّلي است که از اين سه کارِ هم‌زمان بايد انجام بگيرد؛ اين اوّلينش است: پرداختن به مسائل داخلي، پرداختن به مشکلات مردم، مسئله‌ي معيشت و اقتصاد؛ که اين را بايد ان‌شاءالله به يک نقطه‌ي قابل قبولي، در طول اين چهارسال برسانيد."

تحمل انتقاد

اما دومين نکته‌اي که مي‌توان آن را از سخنان رهبر معظم انقلاب استخراج کرد، توصيه حضرت آيت الله خامنه‌اي در زمينه سياست داخلي و لزوم ايجاد وحدت در کشور به حسن روحاني است؛ ايجاد دو قطبي‌هاي کاذب در کشور در چند سال اخير به شدت افزايش داشته است؛ از دو قطبي جنگ و صلح گرفته تا دوقطبي‌هاي فرهنگي و اجتماعي در مسائلي از قبيل برگزاري کنسرت؛ و از سوي ديگر برخورد تند دولتمردان با رسانه‌ها و منتقدان در قبال دوقطبي‌هاي ايجاد شده، موجب شد تا رهبري در چند ماه اخير هشدارهايي را در اين باره به سياستمداران داخلي به خصوص دولتمردان بدهند؛ ايشان همچنين در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري حسن روحاني هم بر لزوم حفظ وحدت در کشور تاکيد کردند و فرمودند: "ما هرچه داريم، از وحدت ملّت، از اتّحاد ملّت در بين خودشان و از اتّحاد ملّت با مسئولين و مجريان امور کشور داريم؛ اين اتّحاد را حفظ کنيد. التهاب‌آفريني نشود؛ دودستگي‌هاي مضر ايجاد نشود. مردم سلايق مختلف و نظرات مختلفي دارند؛ بسيار خوب، با سلايق و نظرات مختلف، بگذاريم مردم در کنار هم زندگي آرامي داشته باشند. سليقه‌ي گوناگون و اختلافِ‌نظر لزوماً به‌معناي گريبان‌گيري و درگيري نيست؛ ميتوانند در کنار هم زندگي خوبي داشته باشند، سلايق مختلفي هم داشته باشند. التهاب‌آفريني نبايد انجام بگيرد. از نظرات مخالف آشفته نشويد؛ مخالفين اگر نظري دارند، انتقادي اگر دارند، بگذاريد انتقاد کنند، نظرات مخالف را بدهند؛ آشفته نبايد شد؛ بالاخره کارهاي سنگيني است. نقص هم در کارهاي ما کم نيست، ممکن است کساني انتقاد کنند به ما؛ انتقاد را بپذيريم -به‌معناي تحمّل کردن- تحمّل کنيم."

دو راهبرد اساسي براي سياست خارجي

يکي‌ ديگر از مسائلي که طي چهار سال گذشته سروصداي زيادي در کشور ايجاد کرد و مخالفان و موافقان بسياري داشت، بحث عملکرد دولت يازدهم در مسئله سياست خارجي بود، از تاکيد مخالفان برجام بر بدعهدي آمريکايي‌ها و خسارت محض دانستن برجام، تا خوش‌بيني دولتمردان به وعده‌هاي وزير امور خارجه آمريکا و "آفتاب تابان" خواندن توافق هسته‌اي؛ از موج انتقادها به مذاکره حسن روحاني "زير سم اسب فاتح ايران" در ايتاليا تا تلاش حاميان دولت براي توجيه اين اقدام و از پوشش‌هاي نامتعارف برخي بانوان در مقابل مسئولان و ضعف ديپلماسي دولت در پيگيري حادثه منا و چندين نمونه ديگر، همه و همه از اقداماتي است که موجب شد تا رهبر معظم انقلاب توصيه‌ مهمي هم در زمينه سياست خارجي به حسن روحاني داشته باشند و دو اصل مهم را در نحوه تعامل با ساير کشورهاي جهان براي دولت دوازدهم مشخص کنند.

"تعامل با جهان" و "صلابت در مقابل زورگويان" دو راهبردي است که رهبري براي دولت دوازدهم در حوزه سياست خارجي تعريف کردند؛ ايشان فرمودند: "جهت‌گيري دوّم، تعامل گسترده‌ي با دنيا است؛ اين توصيه‌ي هميشگي ما است که اين درست نقطه‌ي مقابل آن چيزي است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند. ما ميتوانيم با دنيا ارتباطات وسيع و گسترده‌اي داشته باشيم، هم به ملّتها و دولتهاي ديگر کمک کنيم، هم از کمک آنها بهره‌مند بشويم؛ حيات اجتماعي بشريّت اين‌جور پيش ميرود: همکاري، همدلي، همراهي، تعامل با دنيا؛ اقليم ما، جغرافياي ما، امکانات فراوان ما، اين را براي ما آسان ميکند.

 
و جهت‌گيري سوّم؛ در برابر هر سلطه‌طلبي، با صلابت و قدرت ظاهر بشويد؛ آن سلطه‌طلب هر که ميخواهد باشد؛ امروز از همه متجاوزتر و وقيح‌تر، رژيم ايالات متّحده‌ي آمريکا است؛ در مقابل اينها با صلابت ظاهر بشويد، با قدرت ظاهر بشويد؛ با پشتوانه‌ي اقتدار ملّي و کمک اين مردم ميتوانيد از ترفندهاي آنها جلوگيري کنيد و آن را دفع کنيد. چهار دهه، تجربه‌ي فعّاليّت بين‌المللي به ما نشان ميدهد که هزينه‌ي تسليم در برابر قدرتهاي زورگو بمراتب بيشتر از هزينه‌ي ايستادگي در مقابل آنها است؛ تسليم شدن در مقابل زورگويي‌هاي قدرتهاي زورگو، ملّتها و کشورها را بيچاره ميکند؛ راه‌هاي پيشرفت آنها را به معناي واقعي کلمه مسدود ميکند؛ آنها را از ارزشهاي انساني دور ميکند؛ هزينه‌هاي سنگيني دارد. ما به توفيق الهي و به حول‌وقوّه‌ي الهي، با استکبار و با نظام سلطه از سر تسليم وارد نشديم، تسليم نشديم، با آنها بر سر خواسته‌هاي آنها سازش نکرديم، و امروز از ديروز تواناتر و قدرتمندتريم؛ امکاناتمان امروز از ديروز خيلي بيشتر است. ايستاده‌ايم در مقابل آنها، تسليم آنها هم نشده‌ايم؛ اين يک تجربه‌ي بسيار مهمّي است. البتّه در اين راه شهدائي داشته‌ايم، فداکاراني داشته‌ايم؛ شخصيّت‌هاي ارزشمند و برجسته‌اي را از دست داده‌ايم لکن نظام جمهوري اسلامي پيشرفت کرده است، حرکت کرده است، شعارهاي خود را برجسته‌تر کرده است."

 

بر اين اساس " اقتصاد و معيشت"، " حفظ وحدت و تحمل سخن مخالف"، " تعامل با جهان" و " صلابت در مقابل زورگويان" چهار محور مهمي است که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري حسن روحاني بر آن تاکيد داشتند و البته مي‌توان اين تاکيد رهبري را ناشي از خلاء دولت يازدهم در اين حوزه‌ها دانست، خلائي که اميد است حسن روحاني و کابينه دولت دوازدهم به دنبال پرکردن آن باشند و طي چهار سال آينده شاهد جهش مثبتي در حوزه‌هاي ياد شده در کشور باشيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس